پروژه تحقیقاتی اتحادیه ی اروپا برای بررسی تاثیر مختل کننده های اندوکرینی بر متابولیسم

28ژانویه 2019- ژانویه ی 2019 یک پروژه تحقیقاتی توسط اتحادیه اروپا (EDCMET) راه اندازی شد که در آن دانشمندان موسسه ی فدرال ارزیابی ریسکآلمان (BfR) نیز مشارکت دارند.

 پروژه ی EDCMET اختصار عنوان "اثرات متابولیکی مواد شیمیایی مختل کننده ی غدد درون ریز: روش نوین آزمایش(METhods) و مسیرهای نتایج نامطلوب" است و هدف آن توسعه ی روش هایی برای شناسایی ترکیبات شیمیایی مختل کننده ی اندوکرینی است که باعث اختلال در روند متابولیسمی بدن می شوند. در عین حال، در این پروژه محققان تلاش می کنند تا مکانیزمهای بیوشیمیایی این اختلالات را شناسایی کنند.

پرفسور Hensel رئیس BfR گفت: شناسایی این نوع از مختل کننده های غدد درون ریز و تاثیر آنها بر عملکرد های بدن یکی از جنبه های اصلی ارزیابی ریسک مواد شیمیایی است، و تشخیص قابل اعتماد این اثرات با استفاده از روش های معتبر، نقش مهمی در تدوین مقررات قانونی ایفا می کند. در زمینه پروژهEDCMET ، محققان BfR از سیستم های کشت سلولی و مدل های حیوانی برای بررسی چگونگی تاثیر این مواد شیمیایی بر متابولیسم چربی ها و انرژی در سلول های کبدی استفاده خواهند کرد. هدف از این پروژه ی اتحادیه اروپا، توسعه و اعتبارسنجی سیستم های تست به مرحله ای است که بتوان از آنها برای آزمایشهای معمول مواد شیمیایی در زمینه مقررات سم شناسی استفاده نمود.

مختل کننده های غدد درون ریز ترکیباتی هستند که باعث اختلال در مسیرهای سیگنالینگ کنترل شده توسط هورمونها می شوند و بر سلامت افراد تاثیر منفی بر جا می گذارند. همچنین دانشمندان در مورد نقش این مواد در توسعه ی بیماری های متابولیکی مانند چاقی، کبد چرب، سطح کلسترول بالا در خون و دیابت مشکوک هستند. تا به امروز تحقیقات بسیار کمی در مورد تاثیر مختل کننده های غدد درون ریز بر فرایندهای متابولیکی انجام شده است. در نتیجه، هیچ نوع روش اعتبار سنجی برای ارزیابی اثرات متابولیکی آنها وجود ندارد.

هدف از پروژه ی EDCMET، ارزیابی اثرات متابولیکی ناشی از مختل کننده های غدد درون ریز با ابداع روشهای معتبر in silico(در کامپیوتر با شبیه سازی)، in vitro  (در آزمایشگاه) وin vivo (در موجود زنده) است. کارشناسان از رشته های مختلف با کمک طیف گسترده ای از تکنیک ها، از روش های محاسبات کامپیوتری گرفته تا سیستم های کشت سلولی و مدل های موجود حیوانی و تجزیه و تحلیل داده های اپیدمیولوژیک این پروژه را تکمیل خواهند نمود. در این تحقیقات بر روی متابولیسم انرژی و چربی با توجه به مسیری که گیرنده های سلول ها از طریق آن، این فرآیندها را در تعامل با مواد خارجی تنظیم می کنند، تمرکز می شود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190128/EU-research-project-is-studying-the-effect-of-endocrine-disruptors-on-metabolism.aspx